D-ALE CĂLĂRAŞIULUI! HARTA CARE… NU EXISTĂ!

De-a lungul dezvoltării sale, arhitecţii municipiului Călăraşi nu au fost în stare să realizeze o hartă unitară cu subsolul Călăraşiului! *Nimeni nu avea habar pe unde trec ţevile! (de apă, de gaze, de electricitate!) *Abia acum s-a făcut o hartă a reţelei de apă *Care, încă, nu e gata! *Cât despre celelalte, Dumnezeu cu mila!…

UN SCANDAL VECHI DECLANŞAT DE „JURNALUL DE CĂLĂRAŞI“!
În urmă cu mai bine de 20 de ani, atunci când s-au băgat gaze, la Călăraşi, una dintre temele abordate, în forţă, de ziarul nostru (alături de Televiziunea „Satline“, pe atunci) a fost aceea a reţelelor a ţevilor de gaze care erau montate LA SUPRAFAŢĂ! În aer! Cei mai în vârstă îşi amintesc, probabil, de ţevile galbene care curgeau, de-a lungul blocurilor, fie prin spaţiile verzi, fie pe la alei, într-o înşiruire abracadabrantă, aiuristică, inacceptabilă în orice ţară normală! Ne-am luat de cei de la RomGaz (pe atunci!) punând întrebări fireşti, legate de acest cataclism care se instala, în Călăraşi (în condiţiile în care introducerea gazelor era un lucru bun) şi atunci am primit un răspuns de la cei care conduceau filiala RomGaz din Călăraşi care ne-a lăsat mască: – Nu există o hartă a reţelelor aflate în pământul din Călăraşi! Tot ce este îngropat, în pământ, de la reţelele de apă la cele de canalizare, de la reţelele de curent electric la orice s-a introdus, nu a fost menţionat într-o hartă, în nişte documente pe care să le putem consulta ca să realizăm pe unde putem introduce ţevile respective fără a deranja alte ţevi! S-a lucrat alandala, aiurea, harcea-parcea!

ÎNTR-ADEVĂR, DEZVOLTAREA ABERANTĂ A CĂLĂRAŞIULUI, ÎN ZECI DE ANI!
Desigur, ne-am amintit, atunci, de mai multe calamităţi care s-au creat, în Călăraşiul modernizat, în primul rând din cauza unor arhitecţi neprofesionişti, ori prea puţin interesaţi să facă un lucru de calitate. Mai precis, în cazul nostru a fost vorba despre un heirupism fără o gândire strategică, pe termen lung. Şi vă dăm un singur exemplu ca să înţelegeţi cât de aiurea au picat, pentru călărăşeni, nişte decizii aiurea ale unora care, oricum, acum ori nu mai sunt în activitate, ori nu mai sunt în Călăraşi, ori cine ştie pe unde sunt- Dumnezeu să-i ierte! Iată exemplul!

ŞCOALA 5 A BLOCAT BULEVARDUL REPUBLICII, PÂNĂ LA „COMBINAT“!
Arhitecţii ăia, de pe vremuri, în mai puţina cunoştinţă a lor când au trasat străzile Călăraşiului, le-au trasat cu cap. Cu mare cap! Astfel că, fără a avea presiunea care s-a instalat, pe măsura evoluţiei timpului, a autoturismelor al căror număr s-a înmiit, în toată România, deci şi la Călăraşi, ei au gândit pentru acest oraş două străzi principale, paralele, de la un capăt la altul! A fost vorba despre strada Bucureşti şi despre Bulevardul Republicii. Din fericire, strada Bucureşti a rămas strada principală, de la intrarea dinspre Bucureşti până la ieşirea spre Feteşti. Din nefericire, Bulevardul Republicii a fost blocat de un trăznit căreia i-a venit în minte să pună Şcoala 5 drept în faţa bulevardului. Care, într-adevăr, avea câmp o perioadă, numai că la doar câteva sute de metri începea satul Mircea Vodă şi exact pe acea direcţie se găsea o stradă (care există şi astăzi!) stradă care corespunde Bulevardului Republicii şi se duce până la Combinatul Siderurgic- la „Peco”, pe vremuri! Când ştiai că vei construi cartiere de blocuri, că acolo se va dezvolta oraşul nou, cum să trânteşti Şcoala 5 drept în mijlocul bulevardului?! Cum să blochezi această potenţială a doua cale principală de desfăşurare a circulaţiei? Exact din aceleaşi motive pentru care nu s-a făcut o hartă cu toate ţevile şi instalaţiile din subsolul oraşului!

ECOAQUA- OBLIGATĂ SĂ FACĂ HARTA CARE NU EXISTA!
Din declaraţiile directorului general EcoAqua- Cezar Neagu, am înţeles că această situaţie a devenit una extrem de serioasă cu ocazia desfăşurării proiectului CL8 şi, în sfârşit, s-a trecut la realizarea acestei hărţi: „Reţelele vechi nu prea ştim pe unde sunt! Asta este realitate în care trăim! Am funcţionat pe memoria unor oameni! Există nişte hărţi, dar nu foarte exacte. Am profitat de inginerii, muncitorii, maiştrii care îşi mai aduc aminte unde sunt. Situaţia asta începe să se remedieze, avem şi aparatură acum pe care o s-o completăm cu nişte achiziţii pe care le face în momentul de faţă Asociaţia de Dezvoltare şi se face acel GIS- Geographical Informational System care ne va spune exact unde sunt ţevile poziţionate. Data viitoare când vom mai face asemenea lucrări o să ştim. Ele vor fi corelate cu reţelele de gaz, reţelele electrice.“

ŞI TOTUŞI, CÂT DE AIUREA S-A LUCRAT ÎN ORAŞUL ĂSTA?!…
Sunt semnale ale cititorilor noştri care fără a fi mari specialişti în domeniul arhitectonic, al dezvoltării, al evoluţiei spaţiale, ne dau semnale de bun-simţ care, într-adevăr, te pun pe gânduri. Iată doar câteva dintre ele:
1.DE CE A FOST BLOCATĂ CIRCULAŢIA PE CENTRU?!
Transformarea în spaţiu pietonal a acelei străzi a blocat accesul locuitorilor care sunt obligaţi s-o ia prin parc, pe la dracu, pe alei unde se blochează unii pe alţii! Dar a şi distrus comerţul din centrul oraşului! Spaţiile comerciale transformate în sedii de partide!…
2.DE CE S-AU BĂGAT MILIOANE ÎN GARA ÎN CARE NU MAI VIN TRENURI?!
5 milioane de euro, vă reamintim! Se putea face măcar un mall, un spaţiu comercial, un cinema 3D, ceva- acolo care să mai atragă oamenii, nu să se mai arunce atâţia bani (cu parandărăt cu tot) într-un spaţiu care nu mai este folositor, mai ales că şi CFR-ul îşi trăieşte ultimele zile, din plin!
3. DE CE A FOST ABANDONATĂ GARA FLUVIALĂ?!
De ce nu mai există vaporaşele care mergeau, pe vremuri, în călătorii până la Ostrov, la Păcuiul lui Soare ori până la Silistra?! Oamenii din Călăraşi trăiesc pe malul apei şi nu au posibilitatea să se plimbe cu un amărât de vaporaş! Asta, desigur, ar putea fi şi o problemă a Primăriei, dar este, în primul rând, a ceea ce s-a numit Navrom şi care a mâncat o grămadă de bani fără a pune nimic în schimb!… Şi mai sunt multe, foarte multe, asupra cărora vom reveni atunci când va fi cazul- deocamdată să consemnăm că s-a făcut… HARTA!