DOSARUL CFR MARFĂ- REMAT- POVESTEA CU… COCOŞUL ROŞU!

De unde atâta agitaţie pentru lucruri pe care le ştia toată lumea, de atât de multă vreme?! *Cum să pui sub control judiciar (sau şi să ceri arestarea!) pentru nişte acţiuni adjudecate la bursă?!* Când pui sub urmărire, filaj, înregistrări, o firmă- e clar că scopul nu e doar aflarea adevărului!

CUM SĂ TE FACI CĂ NU ÎNŢELEGI DESPRE CE ESTE VORBA?!…
Aceasta este întrebarea pe care ne-am pus-o, după ce am studiat, cu atenţia necesară, toate acuzaţiile din dosarul CFR Marfă – REMAT Călăraşi! Cu toate conjuncţiile necesare, în atât de multe puncte ale CFR Marfă. Mai precis, marile semne de întrebare sunt măcar două:
1. De unde, dintr-o dată, atâta agitaţie în legătură cu tăierea fierului vechi, în România, atâta timp cât asta se practică de aproape 30 de ani, în ţara asta! Când economia socialistă a fost vândută pe… fier vechi! De unde atâta agitaţie, care este motivaţia reală a acestui dinamism de acţiuni?
2. Cum să te faci că nu înţelegi un lucru fundamental: într-adevăr, la vagoane există şi metal de calitate superioadă, dar… cât?!… Şi ca să ajungi la metalul respectiv, nu trebuie să munceşti o grămadă de timp ca să dezmembrezi vehiculul respectiv?

„EXISTĂ, ÎNTR-ADEVĂR, OŢEL! DAR ÎN CE CANTITATE?!…”
Asta este întrebarea pe care ne-au pus-o unii dintre cei direct implicaţi în activităţile de acest fel. Mai precis şi pentru înţelesul tuturor- se ia vagonul (de vagoane vorbim acum, dar la fierul vechi lucrurile sunt complicate, de fiecare dată!) şi se vinde la un anume preţ. Dar preţul este cel al întregului! Dacă este vagon de marfă are şi mult lemn, dacă este cisternă, metalul care alcătuieşte cisterna respectivă şi care are o anumită calitate. Dar despre oţel nu vorbim decât la… osii! Iei vagonul respectiv, la totalitatea lui, groso-netto, dar ca să ajungi să scoţi părţile valoroase trebuie să tai vagonul, să-l dezmembrezi, să-l iei bucată cu bucată şi să ajungi să selectezi şi bucăţile de oţel care au o valoare deosebită! Cum să gândeşti că întregul vagon ar trebui să aibă preţul… cât al oţelului?!…

DEZVĂLUIRILE DIN PRESA CENTRALĂ- NE CAM LĂMURESC!…
Iată câteva dintre secvenţele prezentate în presa centrală care aduc dialoguri cu oameni implicaţi şi, mai ales, dezvăluiri despre… interceptări! Citiţi cu atenţie şi veţi înţelege după aia!

remat 2DE CE AU FOST VÂNDUTE 2.450 DE VAGOANE CFR MARFĂ LA PREŢ DE FIER VECHI: „OSIILE SUNT ŞMECHERIA…ÎNŢELEGI CE ZIC. ŞI E OŢEL“
Unul dintre angajaţii societăţii Remat SA Călăraşi, societatea care a cumpărat de la CFR Marfă 2.450 de vagoane la preţ de fier vechi, a explicat care era miza: „Păi, osiile alea… osiile sunt şmecheria… înţelegi ce zic. Şi e oţel”. Membrii reţelei care a păgubit CFR Marfă cu peste 6 milioane de euro foloseau un limbaj codat, asemenea marilor grupări de infractori, spun procurorii DIICOT.
Foştii directori generali ai CFR Călători Mihuţ Crăciun şi Pavel Bărculeţ rămân în arest preventiv, a decis Curtea de Apel Timişoara. Hotărârea este definitivă. Instanţa a respins apelurile făcute de toţi ce 11 inculpaţi din dosar aflaţi în arest preventiv, arest la domiciliu sau sub control judiciar.
Este vorba de vinderea ca „deşeu fier vechi” a 2.450 de vagoane destinate casării, iar prejudiciul în acest caz ar fi de 6,3 milioane de euro. În esenţă, preţul de achiziţie ar fi fost de 120 euro/tonă de fier vechi în condiţiile în care preţul mediu practicat pentru „deşeu fier vechi greu” era de 175,88 euro/tonă, iar pentru „deşeu fier vechi special” (oţel) era de 218,90 euro/ tonă. Cele 2.450 de vagoane supuse casării cântăreau 35.002 tone de oţel şi 16.584 tone de fier vechi greu, cantităţi care au fost menţionate în documentele încheiate ca deşeu fier vechi.
În afacere ar fi fost implicaţi directori de la nivelul central şi teritorial ai CFR Marfă-Timişoara, Braşov, Iaşi, Galaţi, Craiova, Cluj, Constanţa, dar şi reprezentanţii firmei cumpărătoare Remat. În acest caz sunt cercetate 40 de persoane, pentru infracţiunile de constituire a unui grup infracţional organizat, delapidare cu consecinţe deosebit de grave, fals intelectual şi uz de fals. Ancheta este coordonată de un procuror al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism (DIICOT)

„ŞI TOT SCADE CU 10%, 10 %!”
Potrivit interceptărilor din acest dosar, unul dintre reprezentantul REMAT SA, Moţi Doru îi explica lui Gelu Corodan, şef serviciu material rulant, că vagoanele au fost achiziţionate la un preţ mai mic decât la precedentele vânzări de vagoane. Surse judiciare au explicat pentru „Adevărul” ce discutau cei doi.
„Eei au scos la un leu iniţial, întreabă-l pe Enache, directorul vostru de la Bucureşti……şi tot o scăzut şi tot o scăzut şi o tot o scăzut până a ajuns la 40 de bani, la 40 de bani pe kg, ne-am băgat noi şi am cumpărat, nimeni nu o cumpăra la un leu, Gelu..!”. Moţi Doru a susţinut că „acum doi ani aţi cumpărat la 90 de bani, eu aşa ştiu!”.
Surse judiciare au explicat pentru „Adevărul” că din discuţia celor doi, ar fi rezultă implicit că licitaţia de vânzare a vagoanelor a fost aranjată, în sensul că la oferta de vânzare a vagoanelor pe bursă nu s-a prezentat nimeni, astfel că preţul cerut a tot scăzut până la cuantumul în care Remat SA a fost de acord să cumpere.
În acest sens, Moţi Doru a susţinut: „este o procedură care trebuie respectată, ea a fost scoasă în aprilie licitaţia la vagoane că de aia vă pune acuma pe voi să inventariaţi, ei scot în aprilie dar dacă nimeni nu se prezintă mai durează 30 de zile, iar se reia procedura!”, Gelu Corodan arăta şi el că: „şi tot scade cu 10%, 10 %!”, la care i Moţi Doru i-a răspuns afirmativ: „corect, corect corect!”.

„OSIILE SUNT ŞMECHERIA”
Ptrivit unei interceptări, din data de 17 octombrie 2016, Moti Doru, are o altă discuţie telefonică cu o persoană neidentificată, iar din discuţiile cu acesta a rezultat că cele mai important elemente al vagoanelor care fac obiectul casării îl reprezintă osiile din oţel, susţinând în acest sens „Păi osiile alea….osiile sunt şmecheria…înţelegi ce zic şi e otel”.
Procurorii DIICOT au arătat că unii dintre angajaţii CFR Marfă refuzau să intre în comisiile de casare, „realizând caracterul ilegal al demersurilor efectuate şi al actelor ce trebuiau întocmite în fals pentru a oculta activitatea infracţională, situaţii în care atât funcţionarii din conducerile sucursalelor cât şi reprezentanţii societăţii beneficiare exercitau ameninţări asupra acestora cu desfacerea contractelor de muncă, determinându-i pe unii să-şi reconsidere poziţia iniţială”.

PATRONUL REMAT CĂLĂRAŞI, INTERCEPTAT
Discuţii între cei implicaţi se purtau într-un limbaj codificat, spun anchetatorii, potrivit Digi 24. „La ora 14.20, Tawil Abbas (patronul Remat Călăraşi – n.r.) a fost sunat de către numitul Alex Teşoi, reprezentantul Silcotub. (…) În timpul discuţiilor, cei doi au folosit sintagma „pentru greu special, 250 de dolari pe tonă” şi pentru „mediu, dacă e mediu din ăla industrial… 240 dolari pe tonă!”, făcând referire la tabla obţinutăm din valorificarea vagoanelor. Alex Teşoi a acceptat 255 pentru greu special şi 180 pentru şpasn”, se arată în referatul DIICOT. Procurorii spun că, după ce ar fi fost cumpărate de la CFR Marfă cu 120 de euro pe tonă, vagoanele ar fi fost revândute cu 255 de dolari pe tonă.
Procurorii susţin şi că se pregătea vânzarea unui nou lot de vagoane, mai arată Digi 24. „La finele lunii decembrie 2016, CFR MARFĂ S.A. a scos la licitaţie, prin Bursa de Mărfuri, un nou lot de vagoane. Despre acest aspect, Tawil Abbas (patronul Remat Călăraşi – n.r.) a purtat mai multe discuţii cu numnitul Alex Teşoi, reprezentantul Silcotub, rezultând că rezultatele licitaţiei pot fi influenţate prin neprezentarea la licitaţie. Rezultând că va aştepta până în luna februarie a anului 2017, când preţul cerut prin bursă va scădea”, mai spun anchetatorii.

REMAT, FIRMA LIBANEZILOR TAWIL
Compania Remat SA Călăraşi a fost privatizată în1998, fiind preluată de libanezii de la Tawil Tawil Group SAL Holding, cu sediul în Beirut . Tawil Group este un grup de firme cu capital integral privat şi este condus şi coordonat de familia Tawil încă din anul 1964. Obiectul principal de activitate este colectarea şi valorificarea deşeurilor feroase şi neferoase. Compania Remat SA Călăraşi a înregistrat în 2015 o cifră de afaceri netă de 258 de milioane de lei (peste 57 milioane euro) şi un profit de 3,7 milioane lei ( circa 842.000 de euro), având 105 angajaţi. În România, societatea este controlată de libanezul Tawil Abbas.
În 2015, firma a fost implicată într-un scandal în vara anului 2015, când politiştii descoperise indicii că firma s-ar fi aprovizionat cu fier de la mai multe persoane fizice şi firme fără documente legale şi ar fi înregistrat achiziţii fictive în valoare de 59 milioane euro. Într-un comunicat de presă transmis ulterior, Tawil Abbas, a precizat că, în urma acţiunilor Poliţiei Române s-ar fi lămurit suspiciunile la adresa firmei sale. „Sper că prin audierea reprezentanţilor acestor firme, s-au lămurit suspiciunile cu privire la relaţia dintre societatea pe care o administrez şi acestea”, susţinea Tawil.

CINE SUNT CEI IMPLICAŢI
Curtea de Apel Timişoara a respins marţi ca nefondate contestaţiile depuse de DIICOT, dar şi de foştii directori din CFR Marfă arestaţi preventiv în dosarul vânzării către REMAT la preţuri de fier vechi a 2.450 de vagoane de tren, menţinând astfel măsurile preventive dispuse de Tribunalul Timiş, decizia fiind defintivă.
Magistraţii Tribunalului Timiş au emis, în noaptea de 4 spre 5 mai, mandate de arestare preventivă pentru 30 de zile pentru Mihuţ Constantin Crăciun, fostul director general al CFR Marfă, Pavel Bărculeţ, director economic-financiar la data comiterii faptelor, devenit apoi director general al CFR Marfă, Daniel Ciobanu, directorul operaţiuni dezvoltare în 2016, devenit director al Departamentului vânzări – trafic şi Florin-Claudiu Enache, directorul Departamentului vagoane.
De asemenea, instanţa a dispus arestarea la domiciliu a altor şase persoane cercetate în acest dosar: Mircea Ion Maşcovescu, fost manager al Centrului Zonal de Marfă Timişoara, Mihai Mutaşcu (sucursala Banat-Oltenia a CFR Marfă), Gelu-Ioan Corodan (CFR Timişoara), George Niculescu, şeful Serviciului Exploatare Vagoane din CFR Marfă, Stănel Rădulescu (REMAT) şi Ovidiu-Dumitru Luca (CFR Cluj).
Alte opt persoane au fost puse sub control judiciar: Maria Voica (sucursala Banat-Oltenia a CFR Marfă), Cristian-Valeriu Derscaru (sucursala Timişoara), Constantin Gheorghiţoiu (CFR Banat-Oltenia), Alexandru Drăgan, Ion Găbreanu, director general al REMAT Călăraşi, Doru Moţi, George-Corneliu Filip şi Alupoaie-Dragoescu Constantin-Nicolae, directorul Trafic al CFR Marfă.

APROPO DE INTERCEPTĂRI!…
Când am început să publicăm primele materiale primite de la anchetatori, au venit şi nişte comentarii! Iar la mirarea noastră că era, totuşi, vorba de achiziţie prin licitaţie publică, am primit şi un comentariu de genul: „aşteptaţi să apară interceptările!” Deci se ştia că există interceptări! Deci se ştia că lucrurile sunt mult mai complicate decât par la prima vedere şi că s-a făcut o anchetă extrem de amplă, al cărei scop real este cu totul altul decât darea în gât a afacerii cu fier vechi!

SCOPUL REAL?…
Acela pe care l-am spus de la bun început: „scoateţi libanezii de pe piaţa fierului vechi, din România!” Acesta pare a fi scopul real pe care ni l-au comunicat surse în care, de obicei, trebuie să avem încredere. Ni s-au dat şi numele firmelor respective! Nu le facem publice că ne trezim, dracu, daţi în judecată şi noi ştim justiţia cu cine ţine, dacă te lupţi cu ţările străine! Dar vom urmări ceea ce se întâmplă şi, dacă, chiar aşa se va întâmpla, atunci dăm totul pe faţă! Rămâneţi cu noi că mai avem multe de spus! Vom reveni! Că avem cu ce!