Generația PROștii și câștigi! “PERLE” DE LA… BAC!

VIITOR DE AUR ȚARA NOASTRĂ N-ARE!…

Nu suntem criticii consecvenți și fără autoritate ai tinerei generații nu numai din România, chiar de pretutindeni! Nu suntem adepții ideii că numai generația Facebook este cea care este de vină pentru toate relele pământului, din contră, avem convingerea că în mare măsură ei sunt victime ale tuturor celor care se întâmplă în lume, acum!
Pe de altă parte, totuși, apare o mare întrebare față de care este greu să dai un răspuns sigur și definitiv, dintr-o bucată. Și aceasta pleacă de la un alt paradox:

COPIII DIN CE ÎN CE MAI DOTAȚI! ELEVI DIN CE ÎN CE MAI SLABI!

Aceasta este o realitate pe care o constată profesorii de la toate nivelurile, dar cei mai alarmati sunt cei de la licee și de la universități, ei constatând nivelul din ce în ce mai scăzut, de pregătire, al tinerilor care intră pe băncile instituțiilor de învățământ respective! Dacă mai toți părinții sunt foarte fericiți de dotarea pe care o au copiii lor, astăzi, crescuți într-o altă generație și cu altă tehnologie, cu degețelele pe telefonul mobil încă de la vârsta de doi – trei anișori, cu replici care te lasă fără… replică, atunci când aceeași copii cresc și ajung în școli, în licee și apoi în facultăți sunt de nerecunoscut! Nu țin minte nimic! Nu rețin nimic! Le este greu să scrie prea mult! Le este aproape imposibil să rețina prea multe informații, dintr-o dată! Și în general, nici nu le rețin!… După care, ajung la examene, scriu toate nenorocirile din lume încât profesori se iau cu mâinile de cap! images

S-A GĂSIT O VINĂ: ANALFABETISMUL FUNCȚIONAL!…

Renumitul profesor de la Cluj, Ioan Aurel Pop a lansat această teorie și-a tras niște concluzii înfiorătoare!
Istoricul Ioan Aurel Pop, rectorul Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca, a vorbit la sesiunea organizată de Academia Română cu ocazia Zilei Culturii Naţionale despre sistemul de educaţie din România zilelor noastre, care produce mii de analfabeţi funcţional, despre rolul culturii în cotidian şi în era Facebook, despre coerenţa şi eliminarea dimensiunii istorice din studiul cultural, potrivit NEWS.RO. „Rolul culturii scade pe zi ce trece”, a spus el înainte de a face referire la miile de „tineri români care învaţă în şcoli şi sunt analfabeţi funcţional”. „Nu ne putem reprima tristeţea, dar nici întrebarea: Cum s-a ajuns la o asemenea situaţie?”. El a precizat că analfabetismul funcţional se află într-un raport „extraordinar” cu ceea ce numim cultura spirituală. „Pe măsură ce creşte analfabetismul funcţional în societatea românească, scade interesul în şcoală pentru cultură, iar şcoala este o instituţie fundamentală a culturii. Fără şcoală nu se poate face cultură”. „Există astăzi o reticenţă teribilă faţă de trecut şi faţă de istorie. Cred că trecutul este repudiat de cel puţin două motivaţii: ni se spune mereu că trecutul este mort şi că nu reprezintă nicio importanţă în competiţia cu prezentul şi, mai ales, cu viitorul, oamenii trebuie să se ocupe de ceea ce va fi, nu de trecut; trecutul este, prin natura lui, incognoscibil, fiind definitiv îngropat în uitare”. Pop spune că trecutul este „viaţa noastră în care se concentrează toată viaţa celor care ne-au precedat, dacă ne propunem să ignorăm trecutul, ne decidem să ignorăm viaţa”. Repudierea acestei componente istorice din societăţile contemporane, a mai spus Pop, este vizibilă în toate domeniile. „Astăzi, dimensiunea culturii s-a schimbat foarte mult. (…) La Istorie, atât cât mai este ea studiată în şcoală, la nivelul unei ore pe săptămână, se abordează teme mari, din perspectivă sincronică, nu diacronică. Prin urmare, elevii învaţă şiruri de războaie, revoluţii, curente culturale, încât unii ajung să studieze despre Napoleon Bonaparte înainte de a studia Marea Revoluţie franceză care l-a produs pe Bonaparte. Ceea ce reprezintă o aberaţie şi din punct de vedere logic”. Pop a tras un semnal de alarmă privind coerenţa şi eliminarea dimensiunii istorice din studiul cultural. În urma unui „experiment nefericit” pe care l-a făcut cu studenţii, el a descoperit că aceştia nu doar că nu au putut ordona curentele Iluminism, Romantism şi Simbolism, dar că, „dacă este nevoie”, pot căuta pe telefon răspunsul, iar alţii au fost de părere că împărţirea în curente literare, de idei, este o „convenţie omenească şi că lumea trebuie studiată global”. „În aceste condiţii, cum să mai îndrăzneşti săceri informaţii despre Ienăchiţă Văcărescu, Sadoveanu, Coşbuc sau Goga ori despre Minulescu? Ţi se sugerează clar că eşti depăşit de vreme, nostalgic sau, mai rău, naţionalist şi xenofob. Prin astfel de concepţii ale unor noi propagandişti, tinerii ajung la un nivel minim de cunoştinţe de cultură generală, care nu îi ajută deloc să se orienteze în lumea contemporană”. Toate acestea, a mai precizat istoricul, „nu însemană că tinerii de azi au un nivel scăzut de inteligenţă sau că sunt mai puţin capabili decât alte generaţii, dimpotrivă”. „Fiind prost educaţi, după precepte aşa-zis moderne, dar falimentare, ajung victime sigure ale celor care dirijează actualmente comunicarea. Nedotarea creierului uman cu noţiuni de cultură istorică îl transformă pe om într-un ogor fertil, dar necultivat”.images-690x377
Ioan Aurel Pop este de părere că, astăzi, se fac experimente pe tineri. „Mulţi spun că au uitat, dar ca să uiţi trebuie să ştii ceva. Cineva a definit cultura generală drept tot ce îţi rămâne după ce ai uitat ce ai învăţat în şcoală. Nu sunt de acord cu cei care spun că este prea mare bagajul de cunoştinţe teoretice în şcoală şi de aceea e şcoala falimentară. Creierul omenesc este incomensurabil şi necultivarea memoriei individuale şi colective e reţeta sigură pentru limitarea inteligenţei oamenilor”. „Un om neinformat crede mult mai uşor o ştire, iar azi se manifestă în peisajul cotidian adevăraţi specialişti în fake news, în dezinformare. Cum să poţi distinge între adevăr şi minciună dacă nu ai înmagazinate cunoştinţe de bază despre această lume, ca să poţi compara? Ce decizie bună fără comparaţie poţi să iei? Trebuie să ai ce să compari”, a mai afirmat el. Pop crede că nealimentarea memoriei cu date culturale „pregăteşte ademenirea uşoară spre direcţii dorite de comunicatorii interesaţi”. „Nu digitalizarea este cauza acestei orientări contemporane, ci plonjarea în epoca Facebook fără pregătirea necesară, iar asta înseamnă cunoaşterea societăţii, experienţa de viaţă a omenirii şi a poporului tău. Digitalizarea este indispensabilă azi, dar trebuie să rămână o metodă, nu un scop în sine. Scopul trebuie să rămână omul şi esenţa umană”.
Cultura românească ar trebui învăţată la şcoală din perspectivă istorică, este opinia lui Pop, pentru ca „unii să nu mai spună că Nicolae Filimon scrie mai prost decât Mircea Eliade”.

CITIȚI! VĂ CRUCIȚI! DAR SĂ NU RÂDEȚI PREA TARE! CĂ NU E DE RÂS!…

Iată “perle” de la simularea examenului de bacalaureat, din primăvara – iarna acestuia:

GENERAȚIA PRO(ȘTI)! DE LA BACALAUREAT

° Inima este cel mai important organ genital al omului.

° Cu ajutorul câinelui Vitoria Lipan și-a găsit foarte repede zăcămintele soțului.

° În 1877 trupelor rusești li s-a permis să traverseze teritoriul României, împreună cu tancuri și avioane, iar românii le-au dat mâncare și cazare contracost.

° Poezia „Sburătorul” de Ion Has Rădulescu este un omagiu adus aviatorilor români.

° Mircea cel Bătrân a fost înmormântat la Cozia împreună cu umbra sa

° Dintre cele cinci scrisori trimise de Eminescu, prima este considerată a treia.. În „Scrisoarea a treia” se desfășoară bătălia de la Rovinari.

° Mircea cel Mare, care prima dată a fost bătrân, stă la un discurs cu Baiazid. Acesta îl primește politicos, dar cu obrăznicie, și-l face în tot felul, ca pe o albie de porci. Când Baiazid îl întreabă arogant „Tu ești Mircea?”, domnitorul român nu se pierde cu firea și îi răspunde la fix: „Da-mpărate!”. Până la urmă Mircea cel Mare, deși bătrân îl va îngenunchia pe trufașul otoman cu câteva proverbe și zicători bine plasate.

° Împărați cu care lumea nu putea să se mai împace au venit și la noi în România și au cerut pământ și de băut, dar cum veniră s-a lămurit cu cine are de-a face și s-a dus de-a berbeleacul cu pleava pulberata, c-au rămas doar câteva de bucăți de eniceri și spahii fugind, dintre care este amintită „înspre Dunăre, o mână.”

° La a-2-a parte a subiectului cerință este compunerea unei scrisori către o persoană imaginară pe nume Paula. Un elev răspunde(în scris): „Eu nu mai scriu scrisori pt k am internet… și pe Paula nici nu o cunosc!”

° Manole a pus-o pe Ana la zid și a început să o lucreze.

° Poema „Miorița” circulă pe bază orală, adică nu a fost scrisă, din motive tehnice. În balada „Miorița” este vorba de trei ciobani care complotează împreună să-l omoare pe unul dintre ei. Ciobanul „Mioriței” a spus că la cap să-i puie diverse categorii de fluiere.

° Mulțimile de boieri exploatatori își țineau banii numerar în pungi. Haiducii îi atacau și îi ușurau de bani în toate baladele.

° Călin ține de mînă mireasă care are părul lung de fericire.
Ea luptă să pună mâna pe dragostea flăcăului.

° Poetul își așteaptă iubita ca împreună să cutremure o barcă.

° Ion Creangă s-a născut între anii 1887-1889.

° Nechifor Lipan a avut fericită ocazie de a nu se mai întoarce acasă fiind jefuit de niște oameni invidioși.

° În romanul „Răscoala” personajul principal este poporul și marea masă a țăranilor.

° Dimitrie Cantemir a avut un rol însemnat în viața sa.

° Nechifor Lipan stătea „pe spate cu fatza în jos”.

° Haiducii din doine, balade și idile erau liberi și fericiți ca păsările, animalele și peștii care zburdă prin codri. De cum venea primăvara, haiducii cei harnici plecau în pădure. Acolo ei cîntau suflând din frunză și lăsându-i pe boieri cu buza umflată.

° Latina clasică este o limbă moartă, care nu se poate vorbi decît în scris. După căderea Imperiului roman, o parte din latina clasică defunctă a devenit bulgară. Limba română are la bază latina bulgară, amestecată cu elemente de dacă și o groază de cuvinte slabe. În secolul al XV-lea, limba vorbită de popor era considerată vulgară și n-o vorbea nimeni.

° Basmul este o poveste mai lungă, poate fi chiar cât o carte groasă, și are atâtea personaje că nu le mai ții numărul dar trebuie să fii atent la fabulă că te întâlnești cu ea și în final.

° În cunoscuta baladă Miorița, sunt descrise câteva întâmplări în care sunt implicate doi criminali, o oaie turnătoare, și un cioban care șochează prin prostia lui.

° Toma Alimoș era viteaz pentru că cu o mână conducea calul, cu o mână își ținea mațele și cu o mână se bătea cu Manea.

° Zoe și Tipătescu se iubeau pe la spate.

° Împăratul avea o grădină și în fund un măr.

° Eminescu este trist pentru că nu a reușit să facă nimic în viață!