Mafia asigurărilor – POLIȚA RCA ȘI PENTRU RABLELE CARE NU MAI CIRCULĂ!

*Mare atenție! Toți șoferii care au mașini înmatriculate trebuie să facă asta! *Schimbare majoră la programul rabla lovitură grea pentru șoferi! *Nu orice mașină va fi primită!

Mai precis, recent, magistrații de la Curtea de Justiție a Uniunii Europene au decis că persoanele cu mașini înmatriculate funcționale sunt obligate să încheie o asigurare de răspundere civilă (poliță RCA), chiar dacă nu mai vor să le conducă și le țin parcate în curte sau în garaj.
De aici rezultă că numai mașinile radiate din circulație pot fi ținute, pe o proprietate privată, fără poliță RCA. Această obligație deja există în România, însă proprietarii pot alege suspendarea asigurării.
Hotărârea CJUE a fost dată marți în cauza C‑80/17.
Concret, prin aceasta s-a stabilit că o mașină înmatriculată, ce încă este funcțională, trebuie să aibă asigurare RCA chiar dacă este ținută numai pe o proprietate privată.
Cu alte cuvinte, dacă proprietarul nu decide să radieze mașina din circulație (și astfel s-o lase fără plăcuțele de înmatriculare), acesta este obligat în continuare să aibă o poliță RCA valabilă. Indiferent dacă mai folosește cineva autoturismul sau nu.

PÂNĂ ACUM, DOAR VEHICULELE CARE CIRCULĂ PE DRUMURILE PUBLICE ERAU OBLIGATE SĂ DEŢINĂ ASIGURARE.

„(…) încheierea unui contract de asigurare de răspundere civilă auto este obligatorie atunci când vehiculul în cauză este încă înmatriculat într-un stat membru și poate să fie condus, dar este parcat pe un teren privat, exclusiv din alegerea proprietarului, care nu mai intenționează să-l conducă”, scrie într-un comunicat de presă al CJUE legat de decizia judecătorilor.
În plus, CJUE a stabilit că, într-o asemenea situație, se pot cere despăgubiri atât persoanei responsabile de accidentul produs cu mașina neasigurată, cât și proprietarului automobilului. Asta chiar dacă cel din urmă nu e responsabil civilmente pentru accident.
În România, proprietarii de mașini sunt obligați să aibă asigurare RCA indiferent dacă folosesc mașina sau nu. Mai exact, în Legea nr. 132/2017 scrie că „persoanele fizice sau juridice care au în proprietate vehicule supuse înmatriculării sau înregistrării în România, precum și tramvaie au obligația să se asigure pentru cazurile de răspundere civilă ca urmare a prejudiciilor produse prin accidente de vehicule (…)”, informează avocatnet.ro.
Informația este confirmată și prin intermediul unui ghid al Autorității de Supraveghere Financiară, care supervizează domeniul asigurărilor RCA: „Proprietarul unui vehicul trebuie să dețină o asigurare RCA valabilă pe toată perioada în care vehiculul este înmatriculat/ înregistrat, chiar dacă acesta nu este utilizat”.
Totuși, Legea RCA prevede că proprietarii mașinilor pot cere suspendarea asigurării. Când? Atunci când mașina nu poate fi condusă legal sau atunci când aceasta este imobilizată. Însă această opțiune vine la pachet cu obligația de a preda la poliție plăcuțele de înmatriculare. Regulile în funcție de care se poate face suspendarea poliței RCA trebuie stabilite, deoarece acestea nu există momentan.

Potrivit estimărilor unor specialişti în asigurări, cel puţin un milion de vehicule zac nefolosite în diverse situaţii. Parte dintre ele aparţin unor persoane fizice care le ţin în curte sau în faţa blocului, parte aparţin unor firme sau insituţii care le folosesc foarte rar!

Așadar, o mașină poate fi ținută fără asigurare, pe un teren proprietate privată, numai dacă este radiată din circulație sau dacă polița RCA este suspendată.
Cei care nu încheie asigurarea RCA, deși sunt obligați, riscă o amendă de la 1.000 la 2.000 de lei și pierderea certificatului de înmatriculare al mașinii.
Atenție! Deciziile date de CJUE sunt obligatorii pentru toate instanțele țărilor UE care se confruntă cu probleme asemănătoare, deci și pentru cele românești.

SCHIMBARE MAJORĂ LA PROGRAMUL RABLA LOVITURĂ GREA PENTRU ȘOFERI!
*Nu orice mașină va fi primită!

Pentru înscrierea în programul Rabla din acest an nu este nevoie de ITP valabil, dar Ministerul Mediului (MM) propune, printr-un proiect de ordin, introducerea acestei condiții, începând din 2019, pentru casarea mașinilor.
Românii vor putea solicita și anul viitor bani de la stat pentru a-și schimba mașina veche, dar regulile programului Rabla din 2019 s-ar putea modifica.
Schimbările sunt propuse prin Proiectul de ordin de ministru privind modificarea și completarea Ghidului de finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional 2017 – 2019, ce a fost lansat recent în dezbatere publică pe site-ul MM. Actul normativ are nevoie, pentru a se putea aplica, de semnătura ministrului mediului și de publicarea în Monitorul Oficial, informează Avocat.net.
Cea mai importantă schimbare propusă la programul Rabla 2019 este cea legată de condițiile pe care trebuie să le îndeplinească mașinile pentru a putea fi casate. Mai exact, mașinile care vor putea fi casate de către persoanele sau firmele care vor dori să beneficieze de sprijin financiar de la stat prin programul Rabla de anul viitor vor trebui să aibă, pe lângă vechimea mai mare de opt ani, inspecția tehnică periodică valabilă. O astfel de propunere a mai fost făcută și în cursul acestui an, dar, nefiind prea bine primită de către proprietarii de mașini vechi, s-a renunțat la ea. Astfel, în prezent, pentru a casa o mașină mai veche de opt ani nu este nevoie ca aceasta să aibă ITP valabil. Potrivit proiectului legislativ, anul viitor vor putea fi casate, cu condiția existenței unui ITP valabil și a vârstei de peste opt ani, autoturisme, microbuze, autoutilitare ușoare sau autospeciale/ autospecializate uşoare. Acestea vor trebui să fie înmatriculate în țara noastră și să aibă cel puțin componentele esențiale, respectiv motor, transmisie, tren de rulare, caroserie, şasiu, dar şi echipamentele electronice de gestionare a funcţiilor autovehiculului şi catalizatorul, dacă acestea au fost montate pe mașină din fabricaţie. În cazul în care anul înmatriculării înscris în cartea de identitate este anterior anului fabricaţiei, se va considera an de fabricaţie anul înmatriculării. În 2019, prima de casare va avea tot valoarea de 6.500 de lei, dar mașinile care se vor putea achiziționa vor trebui să genereze cel mult 120 g CO2/km, spre deosebire de limita din acest an, care este de 130 g CO2/km.