PamFLIT! CERBUL DE… AOLEU!

*50 de ani – 17 ediții! *PRO TV a salvat TVR! *Noroc cu recitalurile!… *Și cu seara finală care a justificat ideea de Centenar! *Frumos, dar fără nicio legătură cu un festival de muzică ușoară!…

ÎNCERCAREA DE RENAȘTERE A FESTIVALULUI – O ADEVĂRATĂ ÎNMORMÂNTARE!…

Readucerea în imagini a trecutului festivalului nu a adus niciun avantaj actualei formule ale aceluiași festival! Iar minciuna că se sărbătoresc 50 de ani de festival este o uriașă minciună! Sunt 50 de ani de la prima ediție, dar, în realitate nu au fost până acum decât 17 ediții! Șaptișpe’!… Dincolo de asta, atitudinea, sistemul, imaginea prăfuită nu au servit deloc, dar deloc ideii de mare festival al anului 2018!
Iar lucrurile s-au văzut, pe de o parte în lipsa de amploare (cu excepția efectelor și decorurilor electronice, dar tehnică a evoluat și asta s-a văzut și aici) – au fost doar niște recitaluri, iar băiatul ăla portughez cu totul și cu totul în afara festivalului, cu toate calitățile lui, ca să nu mai vorbim de audiențe!

ÎN TOPUL AUDIENȚELOR – UN LOC CEL PUȚIN JENANT!…

Desigur, față de alte emisiuni ale televiziunii naționale, locul patru este o mare victorie, este ceva! Dar când faci comparația între locul întâi-cu peste 1 200 000 de spectatori și publicul de la “Cerbul de aur” – ceva peste 200 de mii, îți dai seama că este o uriașă eroare, un mare eșec! Național, să ne înțelegem!… Cât a costat, fiți siguri, iar aici nu vorbim despre sponsorii mereu invocați, ci banii publici băgați în această televiziune care nu se regăsesc în audiență, sub nicio formă!

ȘI A FOST ZIUA ÎNTÂI…

Desigur, am așteptat cu interes să înceapă, practic concursul pentru că tot ceea ce am văzut în prima seară nu a fost decât o încercare de rememorare care nu a reușit, din multe puncte de vedere!… De altfel, urmărind audiențele televiziunilor naționale din acele zile am constatat că deși a făcut câțiva pași înainte – de la “și alții”, până pe locul patru – cinci, atmosfera aceea prăfuită, dar nu a rememorării trecutului, ci a readucerii în scenă a acelorași personaje fade, depășite de vreme, am așteptat concursul. Concursul propriu-zis. Desigur, la un concurs ești dependent de cei care se înscriu, de valoarea lor, până la urmă… Ideea de a impune să cânte în limba română a fost o idee interesantă, chiar dacă se vedea clar că mulți dintre ei habar nu aveau ceea ce cîntau! Dar asta este o altă poveste. Cum și recitalul pe care l-a prezentat Ammy Macdonald în premieră absolută pentru România nu a depășit dimensiunile așteptărilor, asta și pentru că fata este bună într-un domeniu – rock / folk, ceea ce nu era cazul la festivalul de muzică ușoară!
S-a agitat ea, au dat din antebrațe și câțiva marțafoi și martafoaice cu dorință de a fi văzuti(e) în cameră sau făcând parte din trupa de însoțitori ai doamnei, cert este că nu am văzut să duduie publicul la acest recital!…

NOROC CU DOAMNA DE LA PROTV CĂ A SALVAT TVR!

Desigur, atunci când au adus-o pe Doina Gradea la Televiziunea Română cei care au făcut acest gest s-au gândit și la posibilitățile de a pune în practică pe ecranul televiziunii naționale ceea ce aceasta știa foarte bine de la Pro TV…

LORI DIN ONEȘTI!…

Și dacă în festival, cel puțin în perioada de început nu s-a văzut mâna obișnuită cu așa ceva, în recitalul pe care l-a susținut Loredana Groza am revăzut atmosfera aceea, de Revelion, de succes pe care a impus-o postul de televiziune la care Doina Gradea a fost șefă ani de zile! Practic, Lori din Onești – cum s-a autoalintat Loredana a realizat, într-adevăr, un recital de excepție, în stilul care a consacrat-o, de-a lungul timpului, recital care a ridicat, efectiv, publicul în picioare!
Am mai oftat o dată pentru valorile autentice pe care le are această țară și care sunt insuficient promovate în raport cu valori mult mai slabe din toate punctele de vedere dar care se bucură de mediatizare universală! Asta e România, ce să faci!…

DOAR RECITALURILE! ȘI ALEA – MARCA PRO TV!…

Până la urmă, analizând ceea ce s-a întâmplat în toate zilele festivalului ajungem la câteva concluzii nu întotdeauna favorabile festivalului.
•1– Atmosfera prăfuită de care ne temeam și care este specifică festivalurilor muzicale din România, nescăpată de sub influența unor interesați depășiți de evenimente s-au observat la această ediție!
•2 – Calitatea concurenților – Desigur, aici nu pot fi certați organizatorii, au primit în festival ceea ce au avut de ales, chiar dacă nici aicea nu știm cu exactitate cum s-au făcut selecțiile, chiar din punctul de vedere al vedetelor prezente în festival!
Faptul că au fost invitați să cânte în limba română este un lucru pozitiv, dar nivelul prezenței scenice a lasat de așteptat, ca în cazul multor alte festivalul de acest tip, din România!
•3 – Recitalurile, până la urmă, de la Andra la Horia Brenciu, trecând prin Delia, Carla’s Dreams și ajungând la Loredana, toate au fost marca recitalurilor de Revelion, ale Pro TV – ului, de pe vremuri!
Până și prezentarea pe care a preluat-o Iulia Vântur, oricum altceva decât chinuiții de până acum care își aminteau cum au fost prezenți pe scena în calitate de… prezentatori, tot de la televiziunea din Pache Protopopescu a venit! Adică Doina Gradea!… Lucru bun din punctul de vedere al celor care au pariat pe asta, dar mult prea puțin pentru ceea ce ar însemna un festival internațional, cu adevărat! Și nu am fi vorbit despre asta dacă nu am ști că se poate mai mult, în condițiile în care, totuși, cam asta înseamnă posibilitatea Televiziunii Române care…

TVR A MAI REUȘIT O PERFORMANȚĂ – PESTE 300 DE OAMENI ÎN ECHIPA DE TRANSMISIE!

Vă vine sau nu să credeți, am avut curiozitatea să-i numărăm pe cei care s-au înșirat în echipa televiziunii -TVR- prezentă la acest festival! Lasă că nu era nicio noutate pentru noi pentru că mai văzusem asemenea minuni, în comparație cu alte televiziuni fiind, întotdeauna, grave pentru televiziunea națională! Peste 300 de numere, implicate în transmisiunea unui eveniment reușit din punct de vedere tehnic, dar uriaș numărul respectiv în raport cu necesitățile unei asemenea acțiuni! Așa cum se știe, la respectiva televiziune trebuie să strigi, din curte – “mamă !”– si se vor deschide foarte multe ferestre din multele turnului televiziunii respective! Ăsta e banc, dar să numeri peste 300 de oameni numai în acest eveniment,chiar că te ia cu friguri! Deși este încă vară!…

CONCERT DE VIOARĂ LA UN FESTIVAL DE MUZICĂ UȘOARĂ?!…

Sigur, putem să ne dăm cat se poate de culti la cap, ori să ne considerați că suntem lipsiți de calitățile intelectuale necesare (chiar îl apreciem pe Edvin Marton, i-am ascultat muzica, avem CD-uri care funcționează când ne aflăm pe drumuri, cu mașinile ) dar să vii cu un concert de muzică simfonică, recital de vioară la un festival de muzică ușoară este cel puțin o ciudățenie! Care, cu siguranță, s-a reflectat în raiting -ul emisiunii respective, mai ales că a durat destul de mult, în raport cu alte concerte! Sigur, gurile rele zic că prin acel concert s-a suplimentat finanțarea prezenței în juriu a violonistului, dar de aici până la a aduce un asemenea recital într-un festival de muzică ușoară e distanță mare, mare de tot!

AOLEU! – PENTRU CĂ…
Desigur, trebuie reținută ideea reluarii festivalului, o idee bună, pozitivă, de apreciat, dar cu numeroase erori, greșeli, lucruri greu de admis când este vorba despre un asemenea festival, despre o emblemă națională!
Până la urmă, de ce e “Cerbul de… Aoleu”?!… Din mai multe motive, pornind cu atmosfera care nu a fost sub nicio formă a unui mare festival, așa cum au vrut organizatorii, continuând cu destul de comentata calitate a interpreților, de lipsa de anvergura în prezența acestora, de recitalurile aduse din afară care în majoritatea cazurilor nu s-au potrivit cu așteptările acestui tip de festival, în fine, lipsa de reușită în promovarea unor valori autentice, fiind readuse în cota de interes melodii care nu mai sunt fredonate, de multă vreme, nici măcar în România!
Desigur, a șocat pe toată lumea faptul că premiul pentru cea mai bună interpretare a unei melodii în limba română i-a revenit unei…. românce! Al naibii juriu, taarree inspirat!…
Ca să nu mai vorbim despre aducerea în Gala de premiere, acolo unde premierea a trecut pe planul doi, în recital, a unei formații – COTOIU’ sau cam așa ceva – formație care nu avea ce căuta pe scena la un asemenea festival da și care a “ars-o la greu” timp de peste o jumătate de oră de se plictisise și… Cerbul!
Recitalul principal din seara de gală i-a fost oferit celebrei Nicole, de la decedata Pussycat Dolls, interpretă care nu a mai lansat niciun șlagăr de șapte ani! Cică are pregătite, se tot spune, de câțiva ani, dar n-am văzut, până acum! Ei, merge la Cerbul de… AOLEU!…
Daca mai adăugăm și cheltuielile uriașe, reacția cu –AOLEU!– este destul de explicabilă!.
Și că nu greșim și că organizatorii știau foarte bine ce trebuie la un asemenea festival a fost recitalul susținut de Eleni Foureira care corespundea perfect unei asemenea festival! De data asta nu a fost umplutură!
Iar la încheierea unui festival Internațional de muzică ușoară să bagi o seară întreagă de… muzică populară, asta chiar că le întrece pe toate! Chiar dacă așa s-a justificat finanțarea, ca să ne facem că înțelegem!…
Puneți și audiențele care au situat mult sub cotele mari de interes, în topul național, în raport cu alte televiziuni, ditamai marele festival internațional și veți constata încă un eșec marcă românească!
Chiar așa, dumneavoastră ce părere aveți?!…

Căprioara de ALPACA

(T)