Paradoxuri românești! COLONIA ROMÂNIA – ÎNTRE PRIMELE 10 FIRME DIN TOPUL ROMÂNESC – NICI O FIRMĂ DIN ROMÂNIA!…

Aceasta este realitatea așa arată ea, iar comentariile sunt de prisos: practic economia României, aia cu care ne mândrim că, iată, crește și iar crește stârnind invidia întregii lumi nu este a României!
Sunt firme – Toate – străine care câștigă uriaș în această țară unde lasă cât lasă! De-a dreptul îngrijorător este însă faptul că între primele 10 firme aflate în top nici una nu este românească! Asta este realitatea!

TOP 10 CELE MAI MARI COMPANII DIN ROMÂNIA ÎN 2018: AFACERI ÎN CREŞTERE CU 20% – ZECE COMPANII MULTINAŢIONALE, NICIUN ANTREPRENOR ROMÂN

Salt spectaculos al Ford România până pe locul şapte ♦ Daimler iese din top 10 după un an cu vânzări în scădere uşoară ♦ Lukoil revine în top 10 după un avans de 27% al cifrei de afaceri faţă de 2017. Cele mai mari zece companii din România au avut în 2018 o cifră de afaceri cumulată de 131 mld. lei (28 mld. euro), în creştere cu 20% faţă de 2017. Automobile – Dacia, OMV Petrom Marketing şi OMV Petrom sunt cele mai mari trei companii din România după cifra de afaceri din 2018, pe un podium neschimbat faţă de 2017. Dacia a avut afaceri de 24,7 mld. lei în 2018, în creştere cu 6,8% faţă de anul anterior, fiind singura companie din România care reuşeşte să treacă peste pragul de 20 de miliarde de lei, arată o analiză a ZF pe baza datelor publice şi a informaţiilor care vor apărea în catalogul Cei mai mari jucători din economie – ediţia 2019. Topul ia în calcul entităţile fiscale aşa cum sunt înregistrate la Registrul Comerţului, şi nu analizează rezultatele la nivel de grup. Prima mutare importantă din top 10 o reprezintă intrarea Ford între cele mai mari companii locale.
După un salt de 118% al cifrei de afaceri în 2018, constructorul auto american, ce deţine o fabrică la Craiova, s-a aşezat pe poziţia a şaptea, cu afaceri de 10,5 mld. lei în 2018, şi reprezintă un competitor redutabil pentru podium în condiţiile în care uzina va începe anul acesta producţia celui de-al doilea model.

TOTUȘI, NI SE SPUNE CĂ E… BINE! UN MARE AVERTISMENT, ATENŢIE CE NE DORIM

În top 10 cele mai mari companii din România nu este nicio companie cu capital românesc, toate fiind multinaţionale. Dar dacă ar pleca companiile străine, economia s-ar prăbuşi cu 30%, iar exporturile cu 70%. Marile companii din România sunt cele mai mari beneficiare ale creşterii economice, ale creşterii salariilor şi consumului, ale scăderii taxelor şi impozitelor, ale scăderii dobânzilor şi ale banilor ieftini.
Cele mai mari zece companii din România – Automobile Dacia, OMV Petrom cu două companii, Rompetrol, cu două companii, Kaufland, Ford, BAT/British American Tobacco, Lukoil, Carrefour – au crescut în 2018 cu 20%, ajungând la afaceri de 131 mld. lei, adică 28 de miliarde de euro.

ACESTA ESTE DREAM TEAM-UL ROMÂNIEI CU CARE NE MÂNDRIM

Toate aceste companii sunt controlate de grupuri internaţionale din Franţa, Austria, Kazahstan, Germania, SUA, Marea Britanie şi Rusia.
Din top 10, statul român mare are 20% din Petrom şi 40% din Rompetrol Rafinare.
De asemenea, 7,3 milioane de români, prin Pilonul II de pensii, şi alte câteva milioane prin SIF-uri, deţin indirect 8,6% din Petrom.
Aceste zece companii au raportat un profit de 6,3 miliarde de lei în 2018, în creştere cu 21%. Din aceste rezultat, Petrom are aproape 1 miliard de euro, în timp ce Kaufland, cea mai mare reţea de supermarketuri, are aproape 170 de milioane de euro. Cezar Mereuţă, profesor de economie şi unul dintre cei care analizează în mod constant cifrele businessului din România, spune că în perioada 2014-2015-2016 multinaţionalele şi-au triplat profiturile, industria prelucrătoare şi comerţul sunt sectoarele care generează cele mai mari câştiguri străinilor.
Când profesorul va include şi anii 2017 şi 2018, cei mai buni din businessul românesc, rezultatul va fi şi mai bun. Dedeman, cea mai mare companie românească, nu intră în top 10 cu toate că în 2018 a ajuns la afaceri de 7,2 miliarde de lei.
Fraţilor Pavăl, cei care deţin Dedeman, le-ar mai fi trebuit 100 de milioane de lei în 2018 pentru depăşi Carrefour şi a intra în top 10.
De precizat este că Lidl, reţeaua germană parte a aceleiaşi familii nemţeşti Kaufland, nu şi-a publicat încă rezultatele pe 2018 şi s-ar putea să intre în top 10, iar în acest caz va ieşi Carrefour. În 2017, Dedeman a fost pe locul 11 în România.
În business şi în economie, România este dependentă destul de mult de multinaţionale, având în vedere că 49% din cifra de afaceri totală este realizată de companiile străine, iar tendinţa este de creştere.
De asemenea, businessul din România este destul de polarizat, primele 1.000 de companii din România ca cifră de afaceri, atât multinaţionale cât şi companii româneşti, au ajuns să deţină 47% din businessul românesc, care are 600.000 de companii înregistrate, din care numai 400.000 active. Investitorii străini au pariat 75 de miliarde de euro pe România şi au ocupat poziţii strategice în energie, auto, mâncare, IT, comerţ, logistică, malluri, clădiri de birouri, haine, bănbci şi asigurări.
Companiile româneşti, cu foarte puţine excepţii, sunt jucători de ligi inferioare, fiind furnizori pentru marile companii. Firmele româneşti nu au clientul român în mână şi nu au banii lui. Antreprenorii români trebuie să aştepte să fie plătiţi.
Poziţia ocupată de multinaţionale şi puterea lor în economie face din ce în ce mai des obiectul criticilor celor de la putere, dar şi a antreprenorilor români, care stau la uşă pentru a obţine contracte, pentru a intra în malluri sau pentru a li se plăti facturile.
Criticile vizează profiturile pe care le scot multinaţionalele din România, impozitele şi taxele pe care le plătesc (redevenţele de la Petrom), taxele de raft din supermarketuri, marjele din sistemul bancar şi faptul că băncile nu creditează companiile româneşti. Profesorul Mereuţă spune că România ar face cea mai mare eroare dacă ar încuraja oprirea atragerii investiţiilor străine directe: fără multinaţionale PIB-ul României ar scădea cu 30%, iar exporturile cu 70%.
“Cu avantajele şi dezavantajele pe care le are prin puterea acestor naţionale, România trebuie să se integreze în procesul de globalizare.” Adică România are nevoie de şi mai multe multinaţionale pentru a putea creşte în continuare. (Cristian Hostiuc)