SCANDAL DE AMPLOARE LA CFR MARFĂ- “REMAT” SE APĂRĂ: „A FOST O ACHIZIŢIE PRIN LICITAŢIE PUBLICĂ!…”

Un scandal uriaş s-a declanşat, la mijlocul acestei săptămâni, scandalul fiind făcut public printr-un comunicat al Inspectoratului General al Poliţiei şi DIICOT! *Şefii de la CFR Marfă ar fi vândut vagoane la preţ subevaluat, producând pagube uriaşe statului român! *Între numele citate se găseşte şi “Remat” Călăraşi! *Firesc, noi prezentăm, ca de obicei, toate punctele de vedere- lăsându-vă pe dumneavoastră să judecaţi…

DIICOT- “MANEVRE FRAUDULOASE!”
„S-a reţinut că membrii grupului infracţional au subevaluat bunurile din patrimoniul societăţii, cu prilejul operaţiunilor de vânzare-cumpărare a 2450 de vagoane destinate casării, facilitând astfel traficarea în folosul unei firme de colectare a deşeurilor feroase din Călăraşi a diferenţei rezultate între valoarea reală şi cea subevaluată a bunurilor casate.
Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Mărfuri Bucureşti, în baza unei proceduri de licitaţie deschisă a 2.450 de vagoane pe roţi, la preţ de fier vechi, deşi, în conformitate cu standardele în materie, deşeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria “deşeu fier vechi greu” şi “deşeu fier vechi special” (oţel), categorii de deşeuri cu o valoare de piaţă net superioară. Manopera frauduloasă a fost premeditată de către factorii de decizie din cadrul societăţii de transporturi feroviare în conivenţă cu reprezentanţii firmei de colectare a deşeurilor. S-a constatat că, deşi oferta de vânzare iniţiată de către reprezentanţii societăţii de transporturi feroviare pe Bursa de Mărfuri viza cantitatea generică de 49.000 tone fier vechi, ulterior contractul de vânzare-cumpărare încheiat cu ofertantul firmei de colectare a menţionat vânzarea fierului vechi provenit din casarea a 2450 de vagoane. Preţul de achiziţie a fost de 120 euro/tona de fier vechi, în condiţiile în care preţul mediu practicat pentru “deşeu fier vechi greu” era de 175,88 euro/tonă, iar pentru “deşeu fier vechi special” (oţel) era de 218,90 euro/ tonă. A rezultat că prin această manoperă s-a realizat practic o subevaluarea a bunurilor cu 82,42% în cazul “deşeurilor fier vechi special” (oţel) şi cu 46,56% în cazul “deşeurilor fier vechi greu.”

cfr2

“PREJUDICIU- PESTE 6 MILIOANE DE EURO”
Conform anchetatorilor, primul nivel al grupului infracţional organizat a fost constituit din conducerea executivă a societăţii de transporturi feroviare, al doilea palier a fost reprezentat de către funcţionari din cadrul sucursalelor aparţinând societăţii de transport din Timişoara, Braşov, Iaşi, Galaţi, Craiova, Cluj, Constanţa, iar al al treilea palier al grupului a fost constituit din reprezentanţii firmei de colectare, beneficiara contractului.
„În vederea preluării deşeurilor rezultate din casare, societatea a desemnat la nivelul fiecărei comisii de casare constituite la nivelul sucursalelor societăţii de transport, câte un reprezentant care conform ”Convenţiei comune de lucru” au întocmit împreună cu reprezentanţii comisiilor de casare documentele aferente procesului de casare, respectiv procese verbale de predare-primire, procese verbale de tăiere, note de cântar etc, documente în care, cu ştiinţă, s-a omis menţionarea cantităţilor de deşeuri de oţel şi de fier greu. De asemenea, unii dintre reprezentaţii firmei de colectare a deşeurilor au exercitat, la nivel local, constrângeri asupra membrilor comisiilor de casare, ameninţând intervenţia pe lângă conducerea unităţii în vederea destituirii din funcţie, în cazul în care nu se conformau planului infracţional”, mai menţionează DIICOT.
Cele 2450 de vagoane supuse casării însumează cantităţile de 35.002,12 tone de oţel şi 16.584,50 tone de fier vechi greu, cantităţi care au fost menţionate în documentele încheiate ca fier vechi, spun procurorii.

“REMAT” CĂLĂRAŞI- VINOVATUL DE SERVICIU?!…
Compania Remat SA Călăraşi, care a cumpărat vagoanele casate de la CFR Marfă, este controlată de grupul libanezului Tawil Abbas Compania a fost implicată într-un scandal în 2015, când politiştii descoperise indicii că firma s-ar fi aprovizionat cu fier de la mai multe persoane fizice şi firme fără documente legale şi ar fi înregistrat achiziţii fictive în valoare de 59 milioane euro.

“GRUP INFRACŢIONAL ORGANIZAT?!”
Din cercetări a reieşit că, în cursul anului 2016, la nivelul unei societăţi de transporturi feroviare, s-a constituit un grup infracţional organizat, implicând factori de decizie de la nivelul central şi teritorial al societăţii de transport. Membrii grupării sunt bănuiţi că ar fi subevaluat bunurile din patrimoniul societăţii, cu prilejul operaţiunilor de vânzare-cumpărare a 2.450 de vagoane destinate casării, facilitând astfel traficarea în folosul unei firme de colectare a deşeurilor feroase din Călăraşi a diferenţei rezultate între valoarea reală şi cea subevaluată a bunurilor casate.

cfr3

SUBEVALUARE- PRIN BURSA DE MĂRFURI?!
Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Mărfuri Bucureşti, în baza unei proceduri de licitaţie deschisă a 2.450 de vagoane pe roţi, la preţ de fier vechi, deşi, în conformitate cu standardele în materie, deşeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria “deşeu fier vechi greu” şi “deşeu fier vechi special” (oţel), categorii de deşeuri cu o valoare de piaţă net superioară. Preţul de achiziţie a fost de 120 de euro per tona de fier vechi, în condiţiile în care preţul mediu practicat pentru “deşeu fier vechi greu” era de 175,88 euro per tonă, iar pentru “deşeu fier vechi special” (oţel) era de 218,90 euro per tonă. Astfel, cei în cauză ar fi realizat practic o subevaluare a bunurilor cu 82,42% în cazul “deşeurilor fier vechi special” (oţel) şi cu 46,56% în cazul “deşeurilor fier vechi greu”.

TAWIL GROUP ŞI… “REMAT” CĂLĂRAŞI
Miercuri dimineaţă, zeci de poliţişti au descins la sediul Remat SA din Călăraşi pentru a ridica documente. Ion Găbreanu, directorul firmei din Călăraşi, a declarat că activitatea societăţii nu a fost întreruptă de “vizita” oamenilor legii. “Suntem la lucru, anchetatorii îşi fac meseria. Le vom pune la dispoziţie toate documentele de care au nevoie. În acest moment, percheziţiile sunt în derulare, mai multe detalii nu vă pot furniza”, a spus Găbreanu. Libanezi cu afaceri în 25 de ţări Tawil Group, aşa cum reiese din prezentarea postată pe site-ul companiei, este un grup de firme cu capital integral privat condus şi coordonat de familia libaneză Tawil încă din anul 1964. Obiectul principal de activitate este colectarea si valorificarea deseurilor feroase şi neferoase. De-a lungul timpului, acest grup de firme a reuşit să îşi extindă afacerea ajung?nd în prezent să opereze în 25 de ţări şi să deţină locaţii în peste 8 ţări care ajută la o bună funcţionare a acestui domeniu de activitate. Grupul de firme deţine în portofoliu afaceri în aproape toată România: Remat Prahova, Remat Călăraşi, Tawil Metal Recycling Deva, dar şi mai multe complexe industriale: Almet Năvodari, Pheornix Medgidia, Arosda Industries( firmele produc aliaje de aluminiu şi producţia de construcţii metalice). Sponsorizări pentru o viaţă sănătoasă Şantierul naval Sulina, intrat în posesia grupului Tawil în anul 2011, a suferit modificări şi reamenajări. Astfel, sistemul dispune de o cală de ridicare pentru nave de pana la 10.000 tone, de o platformă de 30.000 mp, de două cheiuri pentru încarcarea deşeurilor metalice şi de asemenea este echipat cu cele mai eficiente foarfeci mobile. De asemenea, European Metal Services Constanta (EMS) reprezintă furnizorul de servcii portuare a grupului de firme Tawil. Este membru al Organizaţiei Operatorilor Portuari, Constanţa. Grupul de firme Tawil s-a implicat de-a lungul timpului în promovarea unui stil de viaţă activ şi sănătos. “Noi promovăm şi susţinem prin campanii de sponsorizare numeroase activităţi şi evenimente sportive: Echipa Romana de Canotaj, Althelico Bucureşti Squash Club, Federaţia Rom?nă de Squash şi Campionatul Caravana Squash 2014”, se arată pe site-ul tawilgroup.eu. Remat Călăraşi, preluat în 1998 Fraţii Tawil au ajuns la Călăraşi, pe malul Borcei, în anul 1998. Atunci REMAT s-a privatizat, Tawil Group devenind acţionar majoritar. Acest punct de lucru are o capacitate de procesare de 9.000 de tone/ lună. Începând cu anul 2001, S.C. Remat S.A. Călăraşi a înregistrat profit, obţinând locul 1 în fiecare an, pentru domeniul de activitate cod CAEN 3832 (recuperarea materialelor reciclabile sortate), în funcţie de numărul de salariaţi, profitul net şi cifra de afaceri. S.C. Remat S.A. Călăraşi, a mai obţinut şi Diploma de Excelentă din 3 în 3 ani.

ACUZE MAI VECHI!…
Acuzaţii de evaziune În vara anului 2015, o altă acţiune a poliţiştilor a vizat grupul de firme al familiei Tawil. Poliţiştii au descins pe 23 iunie 2015 în opt judeţe, l 116 care ulterior au fost duse la audieri, fiind suspecte de evaziune fiscale şi spălare de bani, după ce au fost înregistrate achiziţii fictive de fier vechi la 47 de firme-fantomă, prejudicial produs fiind de 10 milioane de euro. Conform Poliţiei Române, la acea dată, peste 600 de poliţişti au descins în Bucureşti, Ilfov, Călăraşi, Giurgiu, Vâlcea, Teleorman, Argeş şi Dâmboviţa. Într-un comunicat de presă, Tawil Abbas, patronul grupului de firme, a demontat acuzaţiile şi a precizat: “Sper că prin audierea reprezentanţilor acestor firme s-au lămurit suspiciunile cu privirea la relaţia dintre societatea pe care o administrez şi acestea. Eu, Abbas Tawil, îmi desfăşor activitatea împreună cu 750 de angajaţi, încercând cu toţii să scoatem cheltuielile necesare, într-un mediu în care este posibil ca o societate care îşi desfăşoară activităţile în mod legal să fie trasă la răspundere pentru posibile fapte ale furnizorilor doar pe bază de suspiciune”, se arată în comunicat.

REPREZENTANŢII “REMAT” CĂLĂRAŞI: „ACHIZIŢIA S-A FĂCUT PRINTR-O LICITAŢIE PUBLICĂ! PRACTIC, REMAT CĂLĂRAŞI NU ARE NICI O PROBLEMĂ!…”
Pentru că s-au făcut referiri la Remat Călăraşi, în mod firesc, am contactat reprezentantul acestei instituţii, domnul Ion Găureanu. Care ne-a explicat ceea ce ştiam şi din comunicatul de presă despre acuzaţiile aduse conducătorilor de la CFR Marfă, inclusiv la nivelul Ministerului Transporturilor, de subevaluarea respectivă şi, mai ales, despre potenţiala implicare a Remat Călăraşi: „aşa cum spun şi comunicatele oficiale, achiziţiile s-au făcut prin licitaţie publică, licitaţie electronică, la nivel naţional! Deci, achizitorul nu are niciun fel de probleme şi, în opinia noastră, Remat nu a încălcat legea! Desigur, vor continua percheziţiile, anchetele, fiecare îşi face datoria lui dar noi nu ne considerăm implicaţi într-un act ilegal!…”